Daisypath Friendship tickers
Daisypath Anniversary tickers

Saturday, April 10, 2010

Pro and Cons Driving 'Alone'

Actually hari ni aku ade test SPA di Cherating tapi aku tak gi...sbb pagi td bile dikejutkan aku rase kepala berat semacam dan aku nye 'seriau' still ade. Memang aku rase malas mode nak pi test tu.

Sejak 2 menjak ni, aku perasan yang aku ni selalu hilang fokus while driving. Lebih2 lagi bile driving sorang ataupun ade org tp tgh tdo or not very alert what is going on the road.

Kalau ikutkan drive sorang2 laaa membuatkan kite rase lebih alert dan berhati-hati. Yes, of coz I'm thinking of that but only when 15-30 mins, lepas drp tu je aku dah ilang fokus. Dengan suke2 ati kuar masuk simpang tanpa pikir dan tengok ade kenderaan ke tak. Dah slalu gak lerrr aku jd camtu cume balik kg kali ni 2 kali aku cuai sgt2, but nothing happened.

Macam yang berlaku ari Jumaat lepas, somewhere at Bangi...nape ntah aku mmg lupe gile nak brenti dan tgk kenderaan kat blakang trus je keluar drp susur jalan, bile kena hon baru aku perasan kete blakang laju gilerrr dan aku terbrek tgh2 jalan tu...Nasib baik laaaa driver tu sempat brek if not xtau laaaa ape nak jadi, cuak gilerrr siap kena tunjuk sign jari tgh tu oleh driver pompuan terbabit. And mmg salah aku sepatutnye brenti dulu sebelum nak masuk main road tp ntah laaaa mmg tak terpikir nak wat camtu.

Dan insiden 1 lagi on the way balik to hometown, ujan yangsgt2 laaa lebat, my bro cannot see clearly when driving in the rain and like or not I need to be brave to drive walaupun cuak gak sebenarnya sbb jalan pun tak nmpk inikan plak line2 pembahagi jln tu...hanya bertemankan lampu2 kereta merah dan putih tu je....walaupun dah fokus tp lame kelamaan leh gak tersasar masuk lorong sebelah, bukan sbb ngantuk tp aku pun xtau ape yang jadi sebenarnya, kadang2 dgr adik aku ckp dah masuk line, kdg tu terlalu rapat ke bahu jalan.....org lain plak yang tolong sedarkan aku....

What actually is going on??So far I'm still save and a life. Kalau ikutkan aku mmg rase takut bab driving ni tapi kalau xbrani susah laaa kan, bile berlagak berani mcm tu laaa, fokus awal2 je, bile dah lame2 tu, aku rase mcm aku je ade atas jln tu. Wondering macam mane org lain boleh bawa laju2 dan boleh lg mkn sambil minum mase driving dan leh lagi buat mcm2 'keje'. I'm just born to be a passenger ke??? However, I need to find my driver first. At this moment I have to get through it until I cant touch that 'stereng' anymore. Ape lagi yang aku lum buat???Sepanjang mase aku ishtigfar dan bace ape2 ptt tp still lost focus.

Can anyone give me a tips?Or how to overcome this problem?

4 comments:

  1. ajlea,u ni sama la cam akak...akak pon selalu risau bab2 drive ni..kita ni kene ada cecepat driver kan...kan kan kan....
    ekceli...akak amalkan doa ni...ayat kursi sekali...n ayat seribu dinar 3 kali...akak pernah dulu...dlm satu perjlanan tu,dekat 4 kali silap akak buat...org hon...sipi2 je nak seret honda city,bengang dah org tu...rupa2nya lupa baca doa...so,skrg walau kemana kita nak gerak,amalkan semua tu...akak rasa ed pon ada amalkan kan...tp cuba lebih khusyuk dan tawadduq...hehehe...
    neway,ajal maut semua di tgn tuhan....cuma..
    renung2kan...dan selamat beramal....;)

    ReplyDelete
  2. Kak Siti :- fuhhh tq2...maybe lum cukup tawaduq kot huhuhu

    ReplyDelete
  3. jalan raya dikongsi bersama, ingatlah orang lain jugak..pesanan dr jkjr~

    mu ni add..maybe too much of thinking kot...juz cool je drive...btul doh kata kak siti tu...baca doa...pastu relax je bawa kete...signal kena bagi awal, jgn plak dah tau nak masuk simpang tapi tahun depan bagi signal....memang mengundang kemarahan dan pembahayaan kepada diri sendiri dan orang lain...

    iklan dari era: letaklah kenderaan anda dengan cermat dan teratur, takdela orang lain rasa nak baling telor...

    ReplyDelete
  4. Zazi - Kalau tdo pun leh berpikir lagi time bile je die nak brenti berpikir selain solat....huhuhu

    ReplyDelete