Wednesday, February 11, 2009

Ragam Manusia

Entry kali ini ada kaitan dengan pengalaman hidup aku dan org-org yang hampir dgn aku........
Kebanyakan kite mesti dah biasa dengar hal-hal berikut yang berlaku di opis/tempat kerja:-

Kaum Wanita

1. Suke gosip itu ini, mengata itu ini, ulas psl drama mlm td, komen psl nape Mawi menang ke nape AJL simpulan2 menang, nape yang ni x menang???mcm2 topik diutarakan
2. Suke amik tau tepi, dpn blakng dan dlm kain orang lain.....btul???
3. Mudah amik hati dan mudah merajuk kalau ade orang mengata atau mengutuk die....
4. Bos perempuan suke campur aduk hal kerja dan peribadi...
5. Cepat merajuk kalau ade opismet xajak pegi lunch skali or tak bgtau nak gi lunch...
6. Suke nak tanya bila nak kawin, kawan dgn sape dan mcm2 lagi laaaaa.....
7. Suke mempengaruhi orang lain untuk membenci orang lain, talam dua muka kadang tu smpi
4-5 muka laaaa....

Manakala,

Kaum Lelaki

1. Tidak ambil kisah hal korang, dalam ke tepi kain ke dlm seluar ke, btul??
2. Bos lelaki lebih profesional drp bos perempuan.
3. Bekerja dengan kaum lelaki lebih senang sbb org perempuan lebih sensitif dan simpan dalam hati.
4. Tidak akan simpan ape2 dendam atau rahsia hati.


Kenyataan di atas dah memang biasa kita dengar, semuanya salahkan orang perempuan @wanita or manusia sejenis yang sewaktu dengannyaaaaa. Aku pun dulu2 sebelum masuk ke alam kerja mmg aku selalu berfikiran macam tu dan sampai sekarang pun ade la 2-3 kenyataan tu yang aku xdpt nak sangkal....

Walaubagaimanapun......

Setelah aku berpengalaman bekerja di beberapa alam pekerjaan yang berbeza iaitu di kalangan wanita dan lelaki tuan dan muda dpt aku simpulkan di sini......setiap orang tidak kira lelaki @ perempuan masing-masing ade sifat mcm ni dlm diri mereke....

Kalau pejabat korang tu majoriti kaum wanita memang kebanyakan kenyataan psl wanita tu btul, tetapi jika pejabat korang tu majoriti kaum lelaki 'definately' perkara-perkara No. 1-7 tentang kaum wanita itu juga tidak mustahil akan menjadi kenyataan dan akan berlaku kepada anda....Kalau nak ikutkan, lagi teruk merajuk org lelaki drp wanita kalau ade org mengata @ kutuk, ataupun gosip psl skandal orang lain lebih rancak dibincangkan tidak kira tua muda, anak buah ke bos ke siapa sahaja....

Nak dipendekkan kata kaum lelaki akan mempunyai sifat-sifat kaum wanita semasa di opis jika sekiranya mereka adalah kaum majoriti......kalau minoriti tu mmg laaa diorng x brani nak ckp ape, nak kutuk ape2 sbb xde ramai nak backup...

Ape yang aku harapkan kepada mereka yang bakal menempuh alam pekerjaan atau akan bertukar angin ke tempat baru, kalau boleh kita jgn buat spekulasi terlalu awak berkaitan dengan 'pe'el' bakal opismet anda... tidak semuanya indah khabar dan rupa @ tidak semuanya buruk, apa yang paling penting pandai membawa diri dan boleh menyesuaikan diri supaya disenangi oleh semua orang.

3 comments:

  1. wah..caya laa ed..

    memang betulpun ape yg awk tulis tu..pengalaman duk ostel dulu la kan..kaum lelaki ni kalo dah duduk berkelompok dgn geng or kaum die...ke RANCAK an die mengumpat n mengutuk adalah lg teruk dari perempuan..itu base on my xperience la kan...ehehe...

    ReplyDelete
  2. haa tu lahh..mmg pening kepala nak pk semua..bukan masalah tu hanya org yg bekerja je hadapi..housewife mcm akak ni..pun menghadapinya tetapi dalam situasi yg berbeza dan topik yg berbeza gak..kadang2 rimas gak..bila duk berkumpul tu mereka menayakan soalan yg umpama kita ni komputer bergerak kot semua tahu..aduhhhh jadi housewife mcm akak ni..seboleh2 nya kurangkanlah mensyuarat pintu ke tingkap ke..utk mengelakkan mengumpat org hahahaha..lagipun jaga mkn pakai suami kan lebih baik dr melepak dr terbit fajar hingga terbenam mentari..kalu tak caya mailah kat aprtment...org dah azan pun boleh mengilai2 lg berborak aduhhhh ( ini satu umpatan gak ni) hahahah

    ReplyDelete
  3. ye ke????x terpk lak saya....urmmm ape2 pun kena muhasabah diri, tiap kali ade problem, pk kan org yg lebih susah drp kite kan?? baru laaa kita sentiasa bersyukur

    ReplyDelete