Daisypath Friendship tickers
Daisypath Anniversary tickers

Tuesday, February 12, 2013

Kota Kinabalu 29 Jan - 1 Feb 2013

Alhamdulillah, syukur atas nikmat yang diberikan..

Buat pertama kalinya aku jejakkan kaki ke bumi Negeri Di bawah Bayu pada usia 29thn... lame tu nak tunggu walaupun pernah bercinta dgn org Tawau, tp tak penah lerrr aku pi sane cume dpt merasa laaa udang kering dan hasil mutiara drp sane...hihihi

This trip mmg dah planned lame about 6 months before....hihihi anyway going with my cousin and her kids and my aunty...such incredible & adventures moment, lebih2 lagi xde lelaki dewasa yg ikut.

Day 1
Flight kitorang dlm jam 12pm dr LCCT, then sampai sane dalam pukul 2pm. Amik limo and hantar ke Promenade Service Apartment, at Kg Api-api. Caj RM42, pak supir plak tak berapa peramah sbb bile tanya jawab sepatah2 je. Apartment ni sebelah dgn Centre Point.

Kami mcm teruja sesangat tgk kreativiti driver ni hias die punye limo, siap ade bulu2 bagai, dgn berlian blink2, ade mini bar...hiasan je la kottt, dlm 15 min je dr airport.

Then rehat kejap dlm bilik, ptg tu kami jln2 sekitar Centre Point & pasar filiphine untuk survey harga barang dan tgk apa yg nak dibeli nnt. Kami dinner dkt restoran arab disebabkan malas nak carik kedai seafood yg halal, mmg berlambak restoran tp pork free and ade byk botol2 arak kat belakang counter so decided to eat arab je lerrr...

Day 2
Check out and rent a van to Kundasang. Pegi breakfast kat kedai melayu nearby our apartment. Kam 9am, tourist guard merangkap driver dtg ambil caj RM800 KK-Kundasang-KK. Dlm perjalanan ke Kundasang, kami singgah di beberapa tempat.

1. Rumah Terbalik - tak boleh ambil gambar dlm rumah, tiket RM10 utk dewasa dan RM5 untuk kanak-kanak. Then lunch kat restoran nearby...mmg sedap sgt.

2. Pekan Nabalu - shopping t-shirt & souvenirs, kat sini dah boleh nmpk puncak gunung tp mase kitorg sampai tu kabus byk so xleh nak posing bagai, sempat makan durian & buah terap (rase mcm cempedak tp mini size). Anjing tersangat la banyak, mcm kucing jerkk...tapi behave laaaa xde nyalak2 xde nak gesel2 keerrr..

3. Timpohon - disebabkan bawa 'handbag' dan warga tua, kami cume boleh posing kat timpohon je laaa, tempat ni salah satu pintu utk masuk dan register sebelum nak mendaki gunung, mase sampai ade laaa sekumpulan pendaki baru smpi dah tgh tunggu kawan2 yg lain. Tapi kitorng dgn muke tak malu posing je laaa wat2 mcm dah smpi puncak hahah...

4. Desa Cattle Farm - ladang lembu dan kambing, kilang untuk perah susu, diorg akan perah susu dlm 2x sehari, kebetulan mase kami sampai dlm jam 3pm diorg nak start perah susu...produk x byk yg dijual tp dpt la merasa susu dan aiskrim. Tiket masuk RM4 utk dewasa & RM3 for kids.

5. Kinabalu Pine Resort - mmg byk pokok pine kat sini, rase mcm duduk oversea plak, smpi pun dah lewat petang. Dinner dekat restaurant resort sbb dah amik pakej utk dinner + bfast skali...nak carik kedai kat luar mmg susah skit laaaa, pastu ujan plak mlm tu so mmg tdo pun xde masalah...sgt sesuai utk berbulan madu...

Day 3
After bfast, check out dan trus balik ke KK smule....mase kat resort tak sempat nak snap puncak gunung sbb kabus tebal, pagi tu pun ujan renyai2 lg...tp posing2 je laa area resort. On the way nak balik tu, syukur laaa kami sempat singgah kat tepi jln utk amik scene puncak... ade jugak laaa 2-3 van yang baru nak naik ke Kundasang tgh posing2 jugak. Dan kami tak lepas peluang mkn durian, bukak pki tgn je sbb kulit lembut, bau durian pun tak berapa. Tapi comel laaa sgt isinyeee..

Check in di Promenade Service Apartment, kali ni dpt bilik lain plak...bile dah rest2 kejap aku dgn cousin pegi rushing to pasar nak beli udang kering, kerepek2, ikan bilis sume...and terus jerk packed utk masuk kargo, seb baik free aje, baik sungguh hati abg tu...

Then mlm, dinner kat Restoran Nasi Ayam Singapura, sebelum tu dah search dlm web kedai2 halal, boring laa nak pegi McD or KFC kan...so selain nasik ayam, kueh teow kungfu die pun best jugakkk tp kat sane name die lain skit..aku pun dah lupe..nak snap pun x sempat sbb semua kelaparan.

Day 4
Breakfast area aparment tu, then aku dgn cousin rushing to pasar basah, while my aunty balik bilik dgn cucu2nyeee...Kagum sesangat bile sampai kat pasar tu sbb seafood sgt2 fresh, mmg x nmpk laa ikan mate merah...siap ade scallop sekilo RM12, ketam RM15 sekilo, ikan RM10 sekilo, dengar pun rase geram je, target kitorng nak beli udang, ketam & scallop so tercapai laaa...
Kalau korang nak bungkus dgn org yg jual seafood tu harga dlm RM25, tapi we decided to go to packing shop kat dlm pasar kering harga RM18. Just for info, utk Air Asia brg basah tak bleh masuk kargo so make sure kalau nak beli seafood below 7kg, kalau MAS boleh masuk kargo, peti die pun besar skit.
After beli brg2 basah kami tapau lunch sebelum nak pegi airport. Then going to airport with 2 taxi sbb tak muat lerr kalau 1 taxi je, limo plak dr airport ke hotel je....kalau dr hotel ke airport xde...huhuhu

Our flight pukul 6pm, mmg puas la menuggu kat airport tu...dgn mkn kfc, donut sume..budak2 kan mmg kena ade aktiviti laaa kalau tidak boring..

Our seat mase balik mmg caca merba, 2 org duk barisan dpn, 2 org barisan blakang, then 1 seat tgh2..then aku la kena dok sorang kan tp mmg mengharukan kejap bile si kecik tu menjerit smpi 1 flight dgr gara2 nak duduk dgn aku, dgn crowded org tgh nak isi baggage kat atas tu, aku dgn mak die tu berusaha laaa kena tuka tempat kalau tak mmg xstop nangis...hadooiii jatuh saham kejap

Then ade uncle dok sebelah si kecik ni, aku tny kalau boleh switch seat dgn mak die, then bile uncle tu tny die xmau..hahah aku dah gigil..so uncle ckp he will take care of him...tp seb baik laaa kat blakang seat byk kosong so uncle tu dok blakang and cousin aku amik seat die...mcm2 haallll dgn bebudak ni, boleh hilang sabar pun ade...nasib je laaa

Lepas ni, ade trip yang mmg dah lame terpendam dalam hati, dan xsangka dimakbulkan sebegitu cepat, semoga Allah permudahkan segalanya.