Daisypath Friendship tickers
Daisypath Anniversary tickers

Thursday, August 30, 2012

Derma Organ

Planning to register for organ donor, get all the info & dah isi borang cume kena dpt permision lisan from my parent.
2thn lepas, aku pernah utarakan hasrat ini pada parent  tapi jwpannya tidak memberangsangkan. So thn lepas aku xsentuh lagi pasal mende ni.

Then suddenly, aku terbaca hasil tulisan Saiful Islam @ Ustaz Hasrizal berkaitan Derma Organ 

Then tibe2 lagi, TING! Kalau diutarakan lagi pasal ni agak2 my parent boleh terima ke tak? Dulu maybe diorg takut jenazah aku tak sempurna tapi dalam agama mengharuskan. 

Pendapat aku plak, kalau laaa organ dalaman aku masih elok dan dapat digunakan oleh org lain, kenapa kita tak dermakan saje, lgpun kita dah mati kan... Adakah Allah akan kire organ2 kita ade hilang ke tak? Tak kot... hanya doa anak, amal jariah dan ilmu yang dimanfaatkan Allah akan kire betul tak?

Walaupun nama dan jasa kita xde masuk paper, dpt pingat emas ke, dpt pecah rekod ke tapi kita ada jasa yang nak disumbangkan pada org yang masih ade harapan untuk hidup, xmasuk paper pun xpe.

Amatlah bahagia sangat kalau kita dapat berbuat amalan baik semasa kita dah mati. Nak derma plak ade macam2 jenis, luar dlm sume boleh derma asalkan boleh digunakan, tapi seperti yang Ustaz Hasrizal cakap mungkin kalau derma bahagian luaran tu buatkan kaum keluarga trauma atau boleh nak trime, kite boleh je nak derma organ dalaman.

Hmmmm... Ya Allah bukakanlah hati mereka untuk bersetuju dengan hasratku ini.

Terima kasih Ustaz sebab tulis artikel tentang ini. Semoga lebih ramai orang Melayu terutamanya boleh membuka fikiran dan sedar seterusnya mendaftar sebagai penderma organ.

No comments:

Post a Comment