Daisypath Friendship tickers
Daisypath Anniversary tickers

Tuesday, September 25, 2012

Short trip to Cameron Highlands

Tempat : Cameron Highlands, Apartment Villa Dahlia Tanah Rata
Tarikh : 15-16 Sept 2012
Peserta : Me, My Bro, My Cousin & her kids
Kenderaan : My only heart, Si Merah...

Almost 23 years from my 1st visit to this place...Dengan plan last minit dgn gaji yg ala-ala korek sane sini,  dan di'sponsor' almost 99% for this trip from my cousin. Alhamdulillah tu yang everything going well.

Just layan je laaa gambo ni ekkk, nak menulis byk pun dah malas..kuikuikui

Mase ni belum check in apartment, sebabnye jalan sgt2 jem dan we decided to stop for cuci2 mata dan alas perut sbb mase tu dah pukul 2pm.


Bile dah check in, angkut semua barang naik apartment and then pegi pekan Tanah Rata for lunch + dinner @ MarryBrown. Then beli barang2 basah utk bfast esok pagi. Beli brg2 kelengkapan untuk hiking ke Gunung Berinchang kasut + baju ujan in case esok ujan... 







Gambar2 ni mase pegi Gunung Berinchang, and as u can see kasut & baju ujan tu kami beli semalam. We bought the pakej that included also Tea Farm + Strawbery Farm + Butterfly Farm.  

Tak kuasa aku nak calar balarkan si Merah tu, hancur luluh hati aku nnt kalu ape2 jadi kat die.

Harga pakej RM40dewasa & RM25 kids, kecuali tiket masuk Butterfly Farm kena beli sendiri but aku x masuk pun kat dlm tu just duduk luar cuci2 mate tgk souvenir.

Hari pertama tu dah survey2 kedai mane nak beli barang2 utk bawa balik. Unfortunately, jalan ke Simpang Pulai sgt2 laaaa jem smpi ke pekan Tanah Rata, then we all decided lalu jalan Tapah sbb kereta tak berapa byk tp kena korban untuk kedai2 yang dah di'spot' smlm. Huhuhu sedih gilerrrr...

Anyhow, aku x kire laa brape byk duit abis utk cuti2 Mesia ni...sbb x sanggup nak kire kottt. However sgt2 puas hati dpt jln2 kat tmpt sejuk2 kuikuikui..

Sejak tdo di Cameron smpi laa ke hari ini, tekak aku terasa amat perit lebih2 lagi belah malam, dan bile aku ade dlm aircond xkire dlm opis or dlm kete, kompom senang sgt nak batuk...rasenye dah byk minum air, ape lagi xkena aku pun x paham..

Sunday, September 23, 2012

Degil...

Almost 3 weeks aku dah presure badan dan otak aku untuk training and preparation for Kastel. Tiap2 ptg and kdg tu smpi mlm aku training, kalau rest pun gap 1 or 2 hari je...

Ye laaa sbb sedar diri tak berapa bagus so need to berlatih smpi lebam....smpi satu tahap dah give up

Tapi bertahan je laaa sbb aku dah janji dan have to stick in to it. Nasib baik ade kawan2 yang bagi sapot walaupun they are not in my position but anyway, xdpt nak tenangkan hati tp dpt laaa kurangkan skit tekanan yang ada skang ni.

Dan sebab kedegilan itu, aku dah lame x pki protection guard utk lutut aku, and nowww ape lagi dah rase sakit harap2 tak serius laaa sbb xsmpi seminggu dah nak start the battle. 

Confirm rase cam sensorang diri jerk nnt sbb xkenal sape2...dan harap sgt xde sape yg dtg sbb aku akan rase sedih..kalu leh xnak dtg utk opening & gala nite, tunjuk muke mase ade game je bleh kan??? Susah btul kalu ade the only woman dlm team dan bese laaa seperti pengalaman aku sblm2 ni, the people in 'that' industry tak berapa amik berat pasal perempuan...huhuhu

Insya Allah semoga dpt laaa aku jd insan normal bile berada di sana nnt, kalu tak makin tambah sedih laaaa....

Friday, September 21, 2012

Tiga K

Dalam masa berbaki beberapa minit sebelum miting bermula, nak tulis skit utk pengajaran dan pedoman untuk diri sendiri dan mungkin org lain.

Skang ni aku tgh ade sindrom 3K (kastel, konvo, kenal) means that ade 3 hal yang tiba2 datang serenta, perlukan pengorbanan dan penyumbangan sepenuh jiwa, tenaga, masa dan badan.

1st skali pasal KASTEL, event ni 1st time aku masuk dan 1st time aku involve sukan yang aku tak senang sorang pun ahli2nyeee... perlu berlatih sampai ke Bukit Raja smpi tol pttnye 6.50 je tp time balik leh sesat smpi abis RM15, turun training tiap2 hari kat Indoor belum kira sampai satu tahap aku rase nak give up jerk tp dah janji dgn org, walaupun kena marah kena perli sbb tak bagus macam org lain. Nampak senyum tp dalam hati Allah je yang tahu.

2nd pasal konvo, demam dah nak smpi dengan preparation utk Canselor baru, xtau lagi mcm mane taste die, harap2 xde laaa susah nak layan. Dah laaa end of Sept aku berkampung kat Melaka 4 hari. Mmg tak sempat nak tgk preparation untuk venue2 yang terlibat.

3rd pasal kenal ni, tetibe plak org berpusu2 nak kenenkan dgn beberapa org...siap tu ade mintak buat bioadata dan kasik gambar....haiiiyyooo yg ni aku rase aku akan pk pas abis kastel & konvo sbb nak kena tawakal mase hati tengah tenang, semoga dapat jawapan yang pasti.

When all sume benda ni dtg serentak aku rase depressed sgt2...nak nangis utk lepaskan rasa tapi tak terkeluar plak air mata. Baru td pegi lunch kat kedai Pak Teh dgn kawan2...bile dah abis mkn tu tgh borak2 ade sorang makcik dgn keadaan terhencot2 bdn pun dah bongkok dgn pakaian & beg sgt daif, hati terus mcm rase kena ragut. Dlm hati, Ya Allah makcik ni dugaan die lagi kuat dr aku tp die still senyum..rase nak menangis mase tu jugak.

Lepas tu plan dgn kawan2...sorang nak tlg bayarkan mkanan yang die tapau & aku plak bagi duit cash utk derma kat makcik tu, bile hulur duit die ckp "xyah la nak" tp aku ckp amik je....huhuhu pastu aku x sanggup dah nak tgk, nak tny lebih2 pun muke die sgt2 kesian...dalam hati aku ckp, aku baru jerk Allah uji sket takat kena perli kena kutuk tp dah cepat mengalah, tapi ade lg org lain dugaannye lebih besar drp ape yang aku alami. Kalau ikutkan time2 camni, mmg duit kena korek2 laaa dlm tabung nak tunggu seminggu lagi ni, dok berkira2, tp aku ni jrg bg sedekah so aku rela hati bagi walaupun aku x tau nak idup lg seminggu ni cukup utk aku ke tak....kurang2 ade la brg2 dlm peti ais tu, xde la mati kot.

Ya Allah, kau murahkan la rezeki makcik tu...berilah die tempat berteduh. Kalau laaaa aku dikurniakan rezeki lebih insya Allah aku akan pastikan takde orang akan jadi mcm makcik tu. Makcik tu xde mintak sedekah atau ape tp atas rasa kasihan, xpe la kalau org ckp aku kena tipu ke ape, yang tu biarlah urusan die dgn Allah.

Sekurang2nya, aku x rase bersalah kalau die betul2 susah.

Friday, September 14, 2012

Menjadi diri sendiri...


Usah menjadi Khadijah andai tidak sesempurnanya

Usah menjadi Rabiatul Adawiyah andai tidak setia dalam sengsara

Usah menjadi sekuat Sarah andai tidak seteguh dirinya

Usah menjadi Zulaikha andai kasih tidak setulus hatinya

Jadilah dirimu sendiri kerana Engkaulah wanita terhebat ciptaan Ilahi...


Doa apabila terganggu atau terkejut ketika tidur
Maksudnya :- Aku memohon perlindungan dengan kalimah-kalimah Allah yang sempurna daripada kemurkaanNya dan azabNya, daripada kejahatan hambaNya dan daripada hasutan syaitan-syaitan dan daripada syaitan mendekatiku.

Wednesday, September 12, 2012

Tika Bidadari Berbisik

Kalian,

Janganlah memandang serong perempuan seperti kami yakni yang tiada teman berkongsi duka di sisa kehidupan ini. Setiap manusia dilahirkan berbeza sifat, niat & perbuatan. Kami pasti pernah berasa kesunyian dan kesepian. Pernah menerjah di hati, kenapa kami tiak bisa memilikinya? Namun sebutir iman telah menguatkan kami dan mendidik kami untuk mengenal maksud redha, tawakal dan "La Tahzan" yakni jangan bersedih.

Walaupun kita dilahirkan atas nama perempuan, tetapi Allah telah mencipta kita dengan berbeza-beza sifat dan berbeza niat. Ada perempuan yang sangat mencintai dunia dan akan melalukan apa saja untuk mencapai niat. Mungkin juga ada perempuan yang memilih untuk hidup dan matinya kerana Allah dan mencintai Rasulullah.

Menjadi isteri kepada seorang suami adalah impian setiap wanita. Apatah lagi jika dianugerahi kebahagiaan dan kesetiaan yang berpanjangan. Namun bukan semua wanita memilikinya.Bersabarlah. ajarlah hati dengan kesabaran sentiada redha dengan pemberian Ilahi. Insya Allah hati akan tenang, setenang air di kali.

Aneka interpretasi dan pelbagai corak lakaran kehidupan.

Petikan di atas diambil daripada buku yang baru aku beli melalui online. Sebelum tu ade review dlm paper, so rase mcm menarik jugak buku ni...

Kisah dilema peranan sebagai Miss Single atau Puan Suri. Sebenarnya, naskah ini ditulis oleh seorang isteri kepada seorang gadis. 

Manusia zaman millenium skang ni, selalu sgt cepat buat kesimpulan kalau ade perempuan yang lambat kawin atau xjmp2 org yang berkenan, confirm akan ckp cerewet sgt laaa, memilih laaaa... saya cadangkan anda bace buku ni.... TIKA BIDADARI  BERBISIK 

Disarankan dapatkan buku ini, oppsss saya x dpt ape2 komisen okkk..tp sekurang2nyaaa rase bersyukur atas ape yang Allah telah takdirkan sepanjang hidup ini.

Tuesday, September 11, 2012

Keluarlah kamu, zon selesa

Mengaku yang aku ni susah btul nak adapt with the new environment.

Hidup just pegi keje, balik keje...then tdo

However this month hidup aku will be change a bit, will meet my new team mate....all men and I'm only the one, totally strangerssss...

Travelling jauh plak tu walaupun 2x seminggu tapi kalau dah balik mlm tu a bit worried jugak la kan, harap2 pertemuan kali pertama ini akan membuahkan hasil supaya ditukarkan ke Cyberjaya, dekat skit dgn umah... Pernah pegi sane sekali itupun konvoi ramai2 dlm 40min gak laaa, bile balik bleh plak salah masuk exit smpi lalu pusat bandar, hadoiiiii.....

Harapnye lelaki2 tersebut boleh mempertimbangkan permohonan supaya pusatnya buat dekat la skit dr tmpt aku nihhh...

Risau, takut, gigil, excited = mixed feelingsss...

Monday, September 3, 2012

HUH!

SOMEBODY MAKE ME 

THIS


AND

THIS


p/s : Tak masuk akal langsung, dan perasan macam bagus..maybe wayar dlm otak ade yg dah putus. Harapnye ko tau aku maksudkan ko yerkkk

Thursday, August 30, 2012

Derma Organ

Planning to register for organ donor, get all the info & dah isi borang cume kena dpt permision lisan from my parent.
2thn lepas, aku pernah utarakan hasrat ini pada parent  tapi jwpannya tidak memberangsangkan. So thn lepas aku xsentuh lagi pasal mende ni.

Then suddenly, aku terbaca hasil tulisan Saiful Islam @ Ustaz Hasrizal berkaitan Derma Organ 

Then tibe2 lagi, TING! Kalau diutarakan lagi pasal ni agak2 my parent boleh terima ke tak? Dulu maybe diorg takut jenazah aku tak sempurna tapi dalam agama mengharuskan. 

Pendapat aku plak, kalau laaa organ dalaman aku masih elok dan dapat digunakan oleh org lain, kenapa kita tak dermakan saje, lgpun kita dah mati kan... Adakah Allah akan kire organ2 kita ade hilang ke tak? Tak kot... hanya doa anak, amal jariah dan ilmu yang dimanfaatkan Allah akan kire betul tak?

Walaupun nama dan jasa kita xde masuk paper, dpt pingat emas ke, dpt pecah rekod ke tapi kita ada jasa yang nak disumbangkan pada org yang masih ade harapan untuk hidup, xmasuk paper pun xpe.

Amatlah bahagia sangat kalau kita dapat berbuat amalan baik semasa kita dah mati. Nak derma plak ade macam2 jenis, luar dlm sume boleh derma asalkan boleh digunakan, tapi seperti yang Ustaz Hasrizal cakap mungkin kalau derma bahagian luaran tu buatkan kaum keluarga trauma atau boleh nak trime, kite boleh je nak derma organ dalaman.

Hmmmm... Ya Allah bukakanlah hati mereka untuk bersetuju dengan hasratku ini.

Terima kasih Ustaz sebab tulis artikel tentang ini. Semoga lebih ramai orang Melayu terutamanya boleh membuka fikiran dan sedar seterusnya mendaftar sebagai penderma organ.

Monday, August 27, 2012

Niat & Usaha

Alhamdulillah diberikan peluang untuk hidup dan membuat amal ibadah padaNya. Dan dapat meneruskan puasa selepas bulan Ramadhan.

Hasrat dan niat yang telah lame dipendam dan thn lepas jadi makin membuak-buak...

Apakah??? Hihihi nak pergi UMRAH, insya Allah.

Sebelum ni ade planning pegi dgn F4, tp sbb 2 org dah kawin dan beranak pinak plan tu cam tenggelam skettt..

Then pagi ni ade tgk Tanyalah Ustaz TV9, tajuk umrah dan ziarah...

Makin membuak-buak rasenye nak pegi Umrah. Ustaz Izhar cakap kalau dpt tgk Kaabah secara live hati rase tenang walaupun mase kat hotel td rase nak marah2...kuikuikui

Selain niat dan usaha, perlu juga berlatih dari sekarang untuk menjaga adab iaitu :-
1. Senyum selalu 
2. Bersyukur
3. Sabar
4. Bykkan ibadat sunat

However, untuk perempuan bujang macam aku, perlukan izin wali iaitu ayah dan ditemani oleh mahram/perempuan yg boleh dipercayai (kawan rapat/sedara)...sape nak teman aku???angkat tepon dan call ek hihihi

Ya Allah semoga Kau berikan kesempatan untuk aku menjadi tetamuMu. Now, niat dah ade, then have to usaha untuk cukupkan kewangan dan pergi ke sana dgn hati yang gembira. Dan perlu sihatkan mental dan fizikal.

Jom kita prepare!!!

Thursday, August 23, 2012

Self-reminder

Renung-renungkan dan selamat beramal....

Imam Syafi’i berkata: “Barangsiapa menasihati saudaranya secara rahsia, maka sungguh ia telah memberi nasihat dengan sebenarnya dan menghargainya. Sedangkan barangsiapa yang memberi nasihat secara terang-terangan dihadapan manusia, maka sungguh ia telah membongkar aib saudaranya dan merendahkannya.” (al-Majmu’ Syarh al-Muhadzdzab, 1/31)

 Ayat kurang asam :- Kalu x puas ati face to face lerrr....

Moga Allah jauhkan sifat macam ni dlm diri kita semua. Amiinnnn....

Wednesday, August 22, 2012

Redha itu Nikmat

Bersyukur pada Yang Maha Kuasa

Walaupun kegembiraan yang aku harapkan belum muncul lagi, tapi Dia dah makbulkan hajatku untuk buat org2 yang aku sayang yang sentiasa ada dlm doaku bahagia dan murah rezeki.

Tak semua yang kita harapkan kita akan dapat, kadang kala setiap yang berlaku perlukan pengorbanan.

Setiap yang berlaku pasti ada hikmah di sebaliknya. 

And for those yang rase aku menjauhkan diri or membekukan diri tak mcm dulu2 esp to SB, S & AA...maybe ade perasaan marah tp skang dah reda dan aku dah maafkan pun cume mungkin persahabatan tu tak bole nak jd macam dulu2..dan aku rase itu sahaja cara terbaik.

Mungkin aku cume manusia biasa tak mampu nak buat baik pd org yang pernah melukakan kita tapi hari demi hari i'm trying to keep my faith to Allah, dan harap korang semua pun boleh maafkan aku. 

I'M SORRY, PLEASE FORGIVE ME

Aku pun tak tau bile mase Allah nak panggil balik, maybe niat nak mintak maaf kat semua org tu ade tp kesuntukan masa. Rite now I'm physically sick...just pray that nothing serious, maybe I'm too sensitive.

Saturday, August 18, 2012

Struggle & Survive

It had been a year

Year of STRUGGLING & SURVIVING

Year of HOPING & LOSING

Year of SELF-REFLECTION & lots of "SILENT"


Year to be STRONG in and out

Dalam tempoh ni jugak banyak yang dah berubah dan ade yang masih seperti dulu...

Syukur sangat2 saat ini aku terjumpa dengan beberapa blog yang buatkan aku lebih bersyukur atas apa yang aku alami sebelum ini, silent reader sekalian boleh baca jugak kalau ade kemampuan boleh derma jugak...

1. http://miera301.blogspot.com/p/norma-talib.html    ---- pengorbanan seorang suami menjaga isteri sehingga akhir hayatnya.

2. http://abil4fauziah.blogspot.com/ ----- pengorbanan seorang suami sanggup berhenti keje utk menjaga isteri yang terlantar sakit sehingga hari ini

3. http://aliaharyanie.blogspot.com/  ------ kisah seorang isteri yang telah ditinggalkan oleh suami dan sekarang berdikari menjaga anak walaupun sedang sakit

Muslimah sekalian,
Sedarkah kita secara fitrahnya Allah menciptakan kita dengan hati yang kuat
Terkadang emosi kita yang lebih menguasai hati membuatkan kita lupa
betapa tabah dan kuatnya hati ini.
Betapa cantik dan indahnya Allah ciptakan wanita itu dengan kelembutan
dan kekuatan yang ada pada kita.
Bertambah cantik lagi seorang wanita yang menghiasi emosi dan hatinya
dengan cinta kepada Illahi.

Kemenangan hidup bukan bermakna kejayaan mendapat banyak, tetapi ada pada kemampuan menikmati apa yang didapat tanpa menguasai. Pelajaran dari beberapa kehilangan, bahawa dalam setiap kehilangan ada pembelajaran yang membuat jiwa makin dewasa. Atau mungkin menjadi sebuah proses lepasnya sebuah ego dalam diri. Di saat kehilangan, kita jadi meringkuk seperti bayi yang tak punya kuasa.


Ketika hati seorang muslimah terluka, hati-harinya akan dia penuhi dengan semangat perubahan lebih baik pada dirinya

dari: http://akuislam.com

What ever it is, this Ramadhan very meaningful for me, Alhamdulillah I manage to avoid from going to any PARAM, just masak sendiri or rezeki org bagi, or iftar di surau, semoga Allah memberkati hidup mereka semua.

p/s : when writing this, I'm just dream on him, he just stare at me and not saying even a words...


Friday, July 27, 2012

Share & Care

Terbaca nukilan seorang teman mase belajar di MMU, apa yang dirasa sama seperti yang aku rasa, tp die mempunyai pengalama yang lebih perit dari aku...sesungguhnya moga Allah merahmati hidup kami.


2 Ramadhan yg bahagia... :-)

Alhamdulillah..hari ni dah 2 hari umat Islam di Malaysia berpuasa. Kerana Ramadhan dah bermula, saya pun dah start memasang target untuk Ramadhan ni. Target apa? No no bukan target untuk diet & sebagainya.. Tapi target utk menjadi hamba-Nya yang lebih baik dari sebelum2 ni, insyaAllah.. ^_^

Saya masih dalam proses refleksi diri. Dan saya masih dlm proses belajar. :-) Belajar tentang kekuatan diri, belajar tentang hal-hal ketuhanan, hal-hal kekeluargaan, senang cakap tentang hidup sebenarnya.. Yerp, sekarang ni saya suka sangat buat observation. Hehehhe... Bukan skodeng yer, tapi belajar dengan melihat kehidupan orang lain. Walaupun kehidupan setiap org tak sama, tapi selalunya sy akan dpt conclusion yg sama. If you want something, you have to sacrifice something. Ahaks!~ Fitrah alam kan? ;-)

Bahagia tu subjektif. Tiap2 orang lain definisi bahagianya. Cuma apa yg saya nak cakap kat sini, buat masa ni, saya bahagia hidup single. Ahaks!~ Saja jer nak org semua tahu sbb saya tau ramai jer yg concern ngan saya ni.. Tapi percayalah, buat masa ni saya memang tak ready utk jadi isteri mahupun ibu lagi. Saya tak ready utk sacrifice apa2 yg saya ada sekarang ni. InsyaAllah satu hari nanti, saya yakin Dia akan pertemukan saya dengan jodoh saya bila masa yang sesuai tiba. Only when the right time comes.. :-)

Sebelum ditakdirkan saya berumahtangga, saya dah nekad nak baiki diri dahulu. Banyak sgt kelemahan saya yg belum lagi saya atasi. Sebab tu saya rasa salah satu punca saya masih belum dipertemukan jodoh.. ^_^ Kerana saya mahukan jodoh yg terbaik, saya kena jadi yang terbaik dahulu. Jadi, bulan Ramadhan ni adalah turning point utk saya. Please pray for me. I want to become a better servant for Him. :-)

Indeed, time will heal everything... And yes, I'm not yet fully healed though 1 year has passed..

But don't worry, I AM moving forwards.. Cautiously~ :-)

~ Rindu dgn view ini dari tingkat 2 Masjidil-Haram ~
p/s : bagi pendapat aku, kalau kite dah jumpe mr Right at any point of time, for sure hari kite pun automatic akan jadi ready untuk melangkah ke alam seterusnyaaa..
 
sumber : http://wsdiyana.blogspot.com

Wednesday, July 4, 2012

Silent...

Sometimes
It's better to keep silent than to tell others what you feel

Because
It hurts badly when you come to know that
They can hear you but can not understand

Monday, June 11, 2012

Kompiusss....Confuseee....

Lelaki oh lelaki...

Pandai bagi nasihat ke arah kebaikan tp bila berlaku pada diri sendiri, tak serupa bikin...

Dihormati ramai tapi buat perkara yang boleh menimbulkan syak..dan nampak sgt mcm aku ni plak 'setan'...menggoda 'ahlil kitab'

Walhal aku menjadi diri aku bukan berlakon or mengada2 dpn org lain utk tarik perhatian...

Dan aku tak diminta utk diberikan perhatian...

Mohon pertolongan daripada lelaki supaya tidak mempermainkan aku or buat org pandang aku ni jahat...

 ************

Manusia oh manusia

Pada Jumaat lepas, aku dikejutkan dgn pertanyaan drp seorang kawan, "oooooo dah tunang dgn @&(^*&^ sorok2 ekkkk"... dalam hati berkata :-

1. Tunang mmg patut sorok, kawin baru hebahkan ---- sori wrong person

2. Dah agak dah mende ni akan berlaku cume x sangka ade yg brani bertanya

3. Nak tuka kete lain (bile pk2 sian plak kete ku tak bersalah), orrr tuka color but i lurrveeee my buah ati so much...

Terima kasih kepada yang bertanya tu, dan harap dapat btulkan semula kepada yang menyampaikan cerita tersebut.

Kesimpulan :- 

1. Tolong bukak mata luas2, tgk keadaan sekeliling...lenkali pakai teropong jgn silap org

2. Tolong jgn suke ati wat mulut, kalu nak jugak bw mulut kat tuan bdn je, jgn duk hebah2 kat org lain sblm tau cite yg btul

3. Selagi lum dpt jemputan, assume je laaa aku masih single... kuikuikui (tapi suke ati aku lerr nak kasi kad pd sape2)

4. Nape laaaa nak tau sgt hal aku??cam artis la plak kihkihkih....

Mende2 mcm ni kadang2 wat aku tergelak pun ade....spoil the mood pun ade...
 

Monday, June 4, 2012

Putus asa...

Sebagai umat Islam, kita tak patut putus asa tp terima qada' dan qadar yang telah ditentukan olehnya. 

As for now, I need a break, need to 'rest in peace'... hati telah menjadi kering dan xmampu nak dilembabkan lagi..

Bukan memilih or cerewet tapi mesti menolak dgn cara baik sebelum hati org kita sakiti, coz I'm really know and expert how is it feel. Its ok if others hurt me, but I'm trying from now on not to hurt others. Perlukan kesederhanaan dlm hubungan sesama manusia and dont expect too much.

Maybe sebelum ni aku dah byk sakitkan hati org and know its my turn. Harapnya balasan dunia aku dpt supaya balasan di neraka dpt dipendekkan. However, always pray that Allah sanggup ampunkan segala dosa aku dan ditempatkan di kalangan org beriman.

Missing him until I die. Allah, give him all my happiness in this world. I'll try to find other place by myself. Insya Allah, I'm no longer here.....


Thursday, May 24, 2012

Sweet & Sour

Makin lame makin malas menulis, mungkin sbb ramai silent reader dan kdg2, leh bw ke arah dosa2 kering...

Ade suka duka pahit manis, ade memaku dulang paku serpih.. what ever la kan, asalkan tak ganggun ketenteraman hidup aku.

I'll blog about how I can beat myself instead of looking others advantages. What ever it is, aku wajib percaya dan redha, ape yang Allah dah tetapkan utk aku selama ini, aku mampu mengawal dan menerimanyaa..

Terima kasih dan syukur Ya Allah....
  
Jika kita berjaya, Allah syg kat kita. 
Jika lambat berjaya, Allah uji kita. 
Jika nampak mcm gagal, Allah nak beri kita alternatif yg terbaik. 
Jgn sesekali bersangka buruk kpd Allah. 
Apa yg Allah beri pasti yg baik utk kita, yg kita perlukan atau yg kita layak dpt. 
Moga kita sentiasa redha.

Saturday, May 5, 2012

Kenapa saya single?

I love this post and suitable for my situation right now...
 
Kenapa saya lebih suka single? It is because:

1) Boleh tumpukan cinta kepada Allah je. Senang je nak beribadah. Ini lah alasan pertama. Fikiran tak lah ke laut daripada memikirkan orang yang tak confirm jadi husband or wife, baik fikir kan Allah je, ada jugak faedahnya. Sekurang-kurangnya gugurlah jugak dosa, tenanglah hati yang mengingati Allah kan.

2) Tak membazir wang ringgit. Tak payah topup, tak payah gayut-ing. No morning text, wake up call, good nite message. haih, macam leceh je nak text semua benda. -,- Kalau sekarang ni pun selalu topup sebab hal kerja je. 

3) Tak de siapa yang boleh membebel marah-marah. Belum sah halal lagi dah mengongkong.

4) Bebas berkawan dengan sesiapa sahaja. Yes, yang pasti masih dalam batasan ye anak-anak.

5) Kurang sakit hati. Bagi saya la, sia-sia je ada rasa sakit hati. Kan kejap-kejap jeles la, lepas tu sakit hati la. lepas tu menangis la. Aduh. Jangan bagi air mata kita ni menangis pada perkara sia-sia, nanti Allah marah.

6) Tak buang masa. Kalau masa yang sepatutnya boleh la nak buat solat Dhuha ke, mengaji ke, berzikir ke, tapi bila couple, kena la sibuk jaga hati dia dengan call dia setiap masa, text dia selalu, errr macam-macam lah. Hati manusia sungguh-sungguh kita jaga, Allah? -,-  

7) Enjoy the silence. Orang kata sunyi bila tak de orang nak text, tak ade orang kita nak call. But hey, enjoy the silence lah :D How? Dapatkan ketenangan jiwa dengan berzikir kepada-Nya. Nak lagi best senyap-senyap masa malam tu bangun Qiamullail. See, macam mana kita nak enjoy the silence tu depends on kita sebenarnya. 

8) Kurang bosan. Hari-hari menghadap muka sama je tak tahu lah nanti masa kawen nanti dah tak best. Makin banyak diteguk cinta sebelum nikah, makin kuranglah kenikmatan cinta selepas kawen tu.  

9) Kurang dosa. Dosa yang sedia ada ni pun rasa tak terkira dah. Malulah wahai hamba Allah, Allah terlalu banyak memberi tapi kita sendiri melupakan-Nya. Allah mencintai kita dengan nikmat tetapi kita membalasnya dengan maksiat.

Cinta itu FITRAH. Fitrah yang Allah bagi kepada semua hamba-Nya. Tak kan lah berdosa pulak jika kita rasa cinta tu kan. Tapi, FITRAH tu boleh bertukar jadi FITNAH bila dalam sesuatu hubungan tu korang ada buat apa yang Allah tegah. Tak semestinya niat nat kawen dengan dia tapi 24 hours kau berdua-duaan dengan dia. Niat tak menghalalkan cara. :) Ingatlah, even manusia tak boleh nak nilai niat kita apa tapi Allah tahu. Takpe, don't worry, masih punya masa untuk kita bertaubat dan menangisi dosa-dosa lalu. Better kita buru dulu keredhaan Allah. 
 
I'm sorry if ade org yang nak rapat and I refused.... bukan jual mahal cume nak rest kan hati yang dah lalui macam2 liku, sehingga saat ni aku cuba untuk ubati hati dgn mengadu padaNya...
 
Dan pada yang rasa aku buat bodo dan x sound direct, sebelum korang nak pegang2, cuit2 or nak usha satu body sorang wanita tu (walaupun menutup aurat), harap korang paham dan berfikir kalau mende yg same org buat (baik anak, adik, ibu, bini), mentang2 xde sape2 nak back up or cover aku, tapi igt laaaaa Allah lebih tahu, tolong hormati wanita, xkire la siapa pun die, walaupun die serendah pelacur (bukan hinaan) dan setinggi ibumu... tahap kesabaran mereka jgn cuba nak diuji...
 
Mohon pada lelaki yang rase perempuan macam aku ni leh diperlekehkan sewenang2nyaa...whether I'm alone and look fragile but only Allah knews what I can do. Setiap ujian yang diberikan Dia yang lebih tahu hambaNya dpt hadapi dgn tabah atau tidak.

sumber : http://dirikudrcinta.blogspot.com/

Wednesday, May 2, 2012

I'm exhausted...

Why people be good to others and hope they will re-pay them with something???

Buat baik sbb nakkan sesuatu ganjaran??

I'm so exhausted but not giving up yet..

There's no failure, just wrong decision, change strategy...

Friday, April 13, 2012

For me & you

Ya Allah dengan berkat Nabi-Mu dan berkat guruku
Luruskanlah hatiku, agar agamaku lurus
Betulkanlah hatiku, agar ku ikhlas selalu
Tetapkanlah hatiku, agar ku tak tergugat
Dengan ujian yang menimpa

Ya Allah, Tuhan yang mencipta hati
Bersihkanlah hatiku, agar masmumahku
Tidak merosakkan agamaku
Dan juga tidak merosakkan kehidupan orang lain

Wahai Tuhan yang membolak - balikkan hati
Kuatkanlah hatiku
Agar keyakinanku tak berubah
Supaya aku sentiasa tabah

Tuhan, Engkau resapkanlah hatiku
Sentiasa bersama-Mu
Supaya aku rasa, ada kawan melindungku
Agar aku tak rasa sepi di dalam hidupku

Aku merasa malu melanggar perintah
Dan aku sentiasa siap siaga menunaikan suruhan-Mu

Ya Allah, Tuhan yang menjaga hati
Baikilah hatiku, agar seluruh hidupku menjadi baik
Supaya tidak khianat, dan tidak hasat dan tidak berdendam sesama manusia

Tuhan, limpahkan kedalam hatiku
Ilmu dan hikmah
Hingga aku dapat menyuluh hati dan menyuluh kehidupanku
Supaya lahir batinku bersyariat
Agar lahir batinku menjadi taat
Tuhan aku harap Engkau kabulkanlah doaku kini

Friday, April 6, 2012

Harap maaf kalau pembaca yang tak berkenan ape yg aku post dlm blog ni...sesungguhnya aku xdpt nak puaskan hati semua org.

Kalau rase annoyed or menyampah, sila jgn datang sini dah yeeee...terima kasih

And I think setiap ape yg ditulis ni sama ada secara langsung or tak langsung ade kaitan dgn hidup aku..sometime kite boleh gune apa yang berlaku pada org lain, dan kite share.. as long aku tak menjatuhkan sesiapa atau revealed name sesiapa.

Berkaitan dgn doa atau tempat mengadu, kadang kala kite tulis dan org bace..secara tak langsung org tu pun akan berdoa seperti yang dibaca tu kan?

Tak semestinya aku tulis semua doa yang aku minta padaNya, cume ape yang aku tulis tu dapat di'apply' pada semua org...kadang2 kite xde masa nak bukak quran atau buku agam tp kite rajin nak bukak fb or blog or ngadap pc or tv.. ape salahnye dgn keasyikan kite mengadap pc ni, bile terbaca blog aku ni pasal doa or pedoman yg dicedok dari blog yang bertauliah, maka secara tak langsung kite sama2 berkongsi dan beramal.

Tak semua org suke ape kite buat dan tak semua orang akan buat apa yang kita suke. Nak jaga hati semua org dengan korbankan perasaan sendiri mmg susah nak buat tapi kalau rasa itu yang terbaik, insya allah kalau x dpt balasan kat dunia, Allah akan tunggu kita kat syurga walaupun lame mane kite kena balas kat neraka (moga dijauhkan).

Dalam otak tuan tanah ni mcm2 nak buat untuk habiskan sisa2 hidup bujang...hahaha mane la tau kan cume bersiap sedia dari sekarang supaya kita akan redha kalau sesuatu yg menghalang utk kite teruskan hidup mcm skang ni...

Semoga kalian dpt doakan yang terbaik untuk kita semua dan hidup aman.

Tuesday, April 3, 2012

Murahkan rezekiku..

Ya Allah,

Kau murahkan rezeki kepadaku,
Kau nekadkan hatiku untuk membantu org2 yang lebih memerlukan.

Jika rezeki bukan padaku,
Kau berilah rezeki pada mereka, supaya hidup mereka lebih baik dari sebelumnya....

Berilah aku kekuatan untuk membantu org2 yang memerlukan bantuan...

Sunday, April 1, 2012

Maaf Hati, Aku tidak jujur dengan kamu...

Hati,
Kamu tahu kan yang aku betul sayang kamu?
Kamu tahu kan yang aku betul mahu menjaga kamu sebaiknya?
Kamu tahu kan segala rasa?

Hati,
Maaf ya.
Sudah berkali aku membiarkan kamu menangis.
Sendiri. Tanpa disenangi kembali.
Aku ini pentingkan diri ya?
Aku mahu mereka gembira.
Tapi aku buat kamu terseksa.
Terus-terusan diseksa.
Maaf ya.

Hati,
Aku kurang pasti.
Sama ada aku kagum
Atau aku kecewa sama kamu.
Kecewa, kerana sifatmu yang sebegitu rapuh.
Mudah sekali kamu kalah.
Kagum, kerana kamu masih mampu berfungsi dengan baik
Biarpun setelah berkali-kali kau terluka dan berdarah.

Hati,
Kamu tahu, ada waktunya aku tidak jujur denganmu.
Ada saatnya keinginanmu aku abaikan.
Ada saatnya kemahuanmu aku turutkan.
Bilamana keinginanmu aku abaikan,
bukan bereti aku tidak sayang.
Tapi kerana aku sudah terlebih sayang!
Kamu harus aku jaga baik-baik.
Kamu tahu itu, bukan?

Hati,
Usah bersedih kala rasamu tidak tertunaikan.
Ingat, siapa yang pegang kamu.
Semestinya bukan aku.
Tapi Dia, Tuhan kita yang menciptakan.
Bergantung saja pada  Dia ya?
Bukankah Dia itu sebaik-baik penjaga?
Yakin, itu kuncinya.

Hati,
Aku mahu kamu kuat.
Aku harap kamu tidak lagi rapuh.
Aku ingin kamu sentiasa segar dalam ingatan kepada-Nya.
Janji sama aku, Hati?
InsyaAllah, kita sama-sama saling menjaga, ya?
Bagaimanapun Hati, aku kagum denganmu. Sungguh. Hebat Allah yang menciptakan, bagaimana Dia bisa membuat Hati sekuat ini untuk menanggung beban yang berat amat.
Subhanallah. Alhamdulillah. Allahuakbar.
"Bila Hati itu Bertulang."

source from : iluvislam.com

Friday, March 23, 2012

Maaf....

I'm sorry
Aasif
Bàoqiàn 
Es tut mir leid! Entschuldigung! Ich bedaure!

Untuk semua,

Ibu, Ayah, Adik2, Saudara-mara
Kawan2 dari tadika, SKKS, SMKMS, SMKSP, MMU
and every single one yang kenal dan pernah kenal....

Mohon untuk dimaafkan dan halalkan segala makan minum, hutang-piutang, kesalahan yang sengaja dan tidak sengaja....I'm just a human being.

Dont worry coz aku bukan buang tebiat, cume kita tak tahu bile masanya kita akan dipanggil mengadap Ilahi, sekurang2nya kalau aku xsempat nak jumpe secara face to face, catatan kat sini harapnya dpt mewakili diri ini sebagai tanda mohon maaf. Cume mende ni terdetik di hati, sebelum terlambat better buat kan.

Mungkin blog ini akan jd kenangan bila aku dah takde kat dunia lg.....

Walaubagaimanapun, setiap manusia sentiasa ada melakukan kesalahan. Org ckp kalau org yg baik akan pergi dulu, oleh kerana itu, aku tidak berapa baik sangat dan perlu byk mengumpul amalan untuk di bawa ke sana.

Dan aku tak perlu maafkan org2 yg aku kenal (bila aku dah xde nnt), sbb aku rase kesalahan tu adalah kerana kekurangan sifat manusia itu sendiri. Kalau hidup tiada up and down, mesti kite bosan dan kite tak akan rase bersyukur atas nikmat yang Allah pinjamkan pada kita.

As for now, I'm trying to REDHA as much as I can, walaupun kdg2 setan berusaha untuk memesongkan fikiran. I'm so blessed sbb dapat hidup dan dapat kenal semua org yang berada di sekeliling.

I'm trying to be patient, each step is the hardest, I'm so afraid of taking chances, waiting outside the lines.

I AM SO SORRY FOR EVERYTHING

Monday, March 19, 2012

Accidently craving....

Really missed .....

Sotong bakar

Ciken chop

Siakap stim limau

Durian pancake

Sunday, March 18, 2012

Almost silent...

Nak dekat sebulan tidak membebel....lgpun try untuk latih diri sendiri agar tidak selalu mengeluh dan membebel, redha setiap apa yang berlaku, lebih aman dan tenang adanyaaa...

Bulan ni jadual kuat tight sbb mcm2 org dtg nak site visit, n aku plak kena jadi cam CSI pegi pejabat, kilang2 dan kawasan kejadian untuk pastikan company yang nak jual produk tu tak tipu...

Anyway, even this month not be the same as last year, but i hope this year i have more interesting experience to keep in my heart.

Menjadi muslimah bukan beerti hanya pasif menunggu tambatan hati datang menghampiri. Muslimah juga boleh aktif dan agresif, dan pastilah sikap agresif itu berlandaskan syari’e

Tuesday, February 21, 2012

Berilah aku kekuatan seperti Narayan Krishnan (CNN heroes 2010)

Terlalu banyak dugaan yang datang bila kita cuba untuk mengubah diri menjadi lebih baik. Terlalu banyak hasutan syaitan yang sentiasa memberi dorongan utk bersifat negatif.

Hanya diri sendiri yang dpt menghalang dan mengawal dari melakukan sifat2 buruk. Sentiasa menasihati diri sendiri, apa saja dugaan yang melanda Allah turunkan kerana Dia lebih mengetahui sama ada kita mampu menghadapinya.

Semoga aku lebih banyak memberi drp menerima kerana hidupnya manusia di dunia ini untuk berbakti kepada yang lebih memerlukan. Jika dimurahkan rezeki dan kemampuan fizikal & mental aku berharap untuk membantu mereka yang lebih memerlukan. Sekurang-kurangnya aku masih dikurniakan tulang 4 kerat.... dapat berbakti kepada diri sendiri dan juga org lain.

"I want to save my people, that is the purpose of my life" -------- http://edition.cnn.com/SPECIALS/cnn.heroes/archive10/naryanan.krishnan.html

Bile keluar je dari rumah, mcm2 situasi yang buat aku thinking of something, pengemis, org tua yang jln perlahan dan akhirnya ketinggalan komuter, org kurang terurus berjalan tanpa tujuan sambil berckp seorg diri, at that moment will make me realizing one think, why I cannot help them? I dont have enuf money...but when reading about the article above, I realize that ape saja niat yang baik, akan sentiasa ada jalan dan rezeki yang datang tanpa kita minta. 

Cume kekuatan mental dan fizikal serta kepercayaan kepada Maha Pencipta yang diperlukan untuk berbuat kebajikan seperti ini.

Mungkin boleh dilakukan secara kecil2an seperti menderma, walaubagaimanapun aku harap suatu hari nnt aku mampu mempunyai keyakinan dan kemampuan untuk mengumpul semua insan2 yang memerlukan dan menjaga dgn sebaik mungkin, kerana mereka juga berhak untuk hidup seperti manusia biasa.

Friday, February 10, 2012

Sekadar renungan...

Sharing is caring....
Semoga Allah memberikan hidayah dan ketakwaan yang berpanjangan kepada kita. masih belum terlambat untuk menjadi yang terbaik buat diri sendiri.
Jangan lupa amalkan ini. Amalan yang boleh membuatkan sesiapa  menjadi tabah walau dalam masa yang singkat.

1)      Memaafkan seseorang.

Maaf. Perkataan yang paling sukar diungkapkan oleh sang mantan kepadaku. Semua kesalahan diletakkan di bahuku. Aku redha. Aku telah memaafkan dia. Bagi aku, tak ada sebab aku tidak mahu memaafkannya. Walaupun dia campak aku seolah-olah aku lebih busuk dari sampah, aku percaya hukum Allah. Biarlah orang kata aku ni hodoh, buruk asalkan aku nampak indah di mata Maha Pencipta. Maafkanlah orang yang menyakiti hati dan perasaanmu dan kau akan rasa ketenangan itu.
“Jadilah engkau pemaaf, dan suruhlah orang mengerjakan yang ma’ruf, serta berpalinglah dari orang-orang yang bodoh.” Surah Al-A’raf : 199.

2)      Bermuhasabah diri

Walaupun kita sendiri tahu sebenarnya memang bukan 100% salah kita, tak apa. Biarkan apa kata orang. Biarkan orang sekeliling menuding jari kepada kita. Ingatlah, tidak mati dek keji. Mari kita bersama-sama bermuhasabah diri. Fikir kembali apa sikap buruk kita. Kita perbaiki diri kita sendiri. Kita buang sedikit demi sedikit sikap buruk kita. Ingatlah, walaupun bukan untuk mendapatkan sang mantan kembali, sekurang-kurangnya persiapkan yang terbaik untuk suami kita nanti. Insyallah..

3)      Berprasangka baik

Allah berfirman:
“Hai orang-orang beriman, jauhilah kebanyakan dari prasangka. Sesungguhnya sebahagian prasangka itu adalah dosa. Dan janganlah kalian mencari-cari kesalahan orang lain, dan janganlah sebahagian kalian mengejek sebahagian yang lain. Sukakah salah seorang di antara kamu memakan daging saudaranya yang sudah mati? Maka tentulah kamu merasa jijik kepadanya.” (QS. Al-Hujurat : 12).
Bila kita ditinggalkan, kita pastinya ada sedikit syak wasangka terhadap sang mantan. Mesti ada. Walaupun sedikit. Beginilah, jika benar apa kata orang, jika benar apa yang kita prasangka sebelum ni sebenarnya kenyataan, lupakan. Cuba berprasangka baik.
Tanamkan dalam hati sendiri ‘ ada hikmah di sebalik semua ini’. Jangan sesekali menyerang atau mencetuskan pergaduhan hingga melibatkan orang sekeliling. Buruk padahnya. Ingat, Allah Maha Mengetahui yang disembunyikan dan yang tersirat. Jangan risau.

4)      Berserah segalanya pada yang Maha Esa.

Jangan terburu-buru mengejar cinta. Berhenti seketika. Toleh ke belakang, mungkin ada yang sedang mengejar anda, siapa tahu?
Kadang-kadang orang yang kita sayang, 9 atau 10 tahun pun, kalau sememangnya bukan jodoh kita, sekuat mana pun kita pertahankan, sedaya mana pun kita usaha, kita hanya merancang. Allah yang menentukan. Percaya pada ketentuan Allah. Percaya pada hukum Allah. Insyallah, Allah tidak akan menguji hambanya jika Dia tahu kita tidak mampu menghadapinya. Anggap la ini ujian dari Allah.

Ia benar. Aku telah mengamalkan semua ini dan masih mengamalkan. Alhamdulillah, aku tak pernah rasa tenang sebegini. Jika anda betul-betul bertaubat kepada Allah dengan seikhlas hati, anda pasti takot dan akan menangis teresak-esak mengenangkan dosa-dosa silam dan maksiat yang pernah anda lakukan.


Bangkitlah wahai wanita. Jangan sesekali tunjuk di depan semua orang kita lemah. Jika hari ini Allah tak temukan kita dengan orang yang kita damba, Insyallah, Allah akan temukan kita dengan orang yang mendambakan kita. Jika hari ini Allah tak temukan kita dengan orang yang kita sayang, Insyallah moga Allah temukan kita dengan orang yang sayangkan kita. Semuanya kuasa Allah. Percayalah..

Wednesday, February 1, 2012

Jika ini takdirnyaaaa....

Hari demi hari, pelbagai dugaan dan cabaran yang aku harus tempuhi. Kadang2 dugaan tersebut dapat dikawal dan adakalanya perasaan marah yg tidak dpt dikawal.

Lebih2 lagi apabila org lain lebih memikirkan reputasi dan kepentingan sendiri tanpa memikirkan perasaan dan effect perkara tersebut. Dan sila berfikir kalau org buat mcm tu pada adik, kakak or mak sendiri.

Dont think if I'm looking or acting like nothing happen or berpura-pura mcm xde ape yang berlaku. Kalau ikutkan hasutan syaitan dah tentu aku akan menadah tgn untuk mendoakan perkara yg tidak sepatutnya aku doakan dan beberapa kwn2 juga ckp aku terlalu memberi muka.

Tapi walaupun iman hanya senipis kulit bawang, tp aku masih mempunyai fikiran yang waras dan hanya mendoakan segala yang berlaku dan akan berlaku selepas ini dapat aku hadapi dgn tenang...wat ever people want to say about me, i think its enough that I'm always thinking for the best for others.

Pasni aku plak laaa kena pentingkan diri and dont ever think and take serious what others say to me....If rase nak marah try to smile smpi hati tu akan sejuk dgn sendirinya...

Supaya akal dan hati dpt dikawal oleh iman dan redha dgn setiap apa yang berlaku ade hikmahnye.

Terima kasih kepada seorang teman yang sehingga kini masih berada di sisi walaupun aku tahu satu hari nnt aku harus lebih kerap bercerita kisah hidup ini kepadaNya...

Biar org anggap kita jahat tapi kita sebaliknya daripada org anggap kita baik tapi kita sebaliknya......

Thursday, January 26, 2012

Perpisahan itu terlalu menyakitkan

Perpisahan sungguhpun mudah disebutkan di bibir insan, tetapi ternyata ia keadaan paling sukar dihadapi dengan tenang.  Tiada manusia yang tidak sedih dengan sebuah kehilangan.  Mana ada manusia yang mahu kebahagiaannya hilang.  Namun, kita perlu sedar bahawa kehidupan  bukanlah seperti apa yang kita bayangkan. Di saat pertemuanmu dengan seseorang, persiapkan diri menghadapi perpisahan dengannya suatu hari nanti.

Sakitnya kehilangan tiapa siapa mampu ungkapkan dengan perkataan.  Hanya airmata menjadi jawapan. Tambahan pula perpisahan melibatkan insan yang disayang tentunya akan mengukir parut yang tidak hilang bekasnya lantaran kenangan dan keindahan yang sering terimbas kembali di minda fikiran.

Namun, hakikatnya hidup terlalu singkat untuk di habiskan dengan memikirkan segala jam yang telah lepas.  Mungkin kalaupun tidak terpisah kerana jodoh dan pertemuan yang kuat, nanti akan terpisah jua oleh maut yang pasti sedang mendekat.  Apa yang penting, sesakit apa pun perasaan yang mencucuk di dalam. Jangan lupa kembali mengingati Allah. Segala apa yang kita ada hanya pinjaman.  Segala yang termiliki akan dipulangkan.

Kita tidak pernah memiliki apa-apa tanpa pemberianNya.  Allah pinjamkan mereka untuk kita merasa bahagia.  Untuk kita belajar berkasih sayang.  Untuk kita saling menebarkan peringatan.
Tetapi jangan gundah dan jangan hancur dalam kesedihan.  Kita masih ada peluang untuk bertemunya lagi.  

Masih ada!  Iaitu di alam abadi.  Di tempat yang tidak akan ada lagi perpisahan ke dua kali.  Kerana itu kita perlu saling menasihati dan saling memperbaiki diri, semoga Allah kumpulkan kita sekali lagi di sana nanti.  Bertaqwalah kepada Allah, nanti Allah akan cukupkan kita dengan segala kurniaanNya.

Tuesday, January 10, 2012

New Year 2012

It had been so long, I'm not writing here. Rase tak de mood nak tulis dan xde ape pun yg menarik buat mase ni.

Dalam tahun 2011, byk pahit manis yang telah berlaku. Wat ever it is, I have to be strong and be as good as I want to be, not others. They just can talk and talk get the thing fly with the wind tanpa siasat perkara yg sebenar berlaku.

Dan benda tu pun still ade smpi la skang ni. Aku pun x tau sape punye angkara tp aku x phm org yg sebarkan cerita tu tau drp aku  ke atau saje nak mereka cerita.

Aku tak penah mintak duit kalu aku xcukup duit, xpernah susahkan org rasenyeee...tapi ade je yg sibuk2 nak bawa cerita psl aku tanpa tny aku ape2...sesedap rase jerk.

Ape kate untuk tahun 2012 ni, kite same2 audit diri sendiri, sblm kite sibuk nak audit org lain....xsalah nak tegur tp biar kena pada tuan bdnnye, bukan gune org tengah ke telangkai ke ape2 je laaaa...

Kalau rase x puas hati, terang2 ckp, jgn nak pndi2 buat cerita. tgk, tahun baru dah wat mood aku spoiled sepanjang tahun, but hopefully aku akan dpt brite2 yang menggembirakan selepas ni...

And dlm 2 bulan lebih ni aku perlu melaksanakan tugas yg aku perlu lakukan yang terbaik di hari terbaik bersama org2 yang terbaik dlm hidup aku...dan terima kasih kepada mereka atas kepercayaan yg telah diberikan.
Dlm bab keje plak, everyone had their dream to gain more experience and try new environment to upgrade their life. Harap2 thn ni tak mls nak cari keje...I hope I;m no longer here within 5 years.

Tuesday, December 20, 2011

Perisai buat Wanita


Hahaha... sambil nyelam minum air, sambil sign sijil amik la gambo skali kan?? Yang belah kiri tu xperlu nak kenalkan sbb of coz org leh kenal....yang belah kanan tu speaker En Airol...mude lg, so x sangka sgt sbb ilmu die pun leh tahan mcm penceramah yang sgt2 terkenal mcm Dr Fadzilah Kamsah...

I'm able to go to this event. Sambil boleh luangkan masa lapang, leh jugak timba ilmu selagi ada nafas ni...
Bile dah pegi ni, rase rugi sgt kalau tak share dgn semua perempuan outside there berkaitan dgn lelaki perosak. Each of women kat dunia ni perlu ade perisai tak kire yang belum kawin or yg dah kawin...asalkan namenyaa wanita.

I'm thinking of bring this event to the MMU....so far lum ade cadangan yg bernas lg, maybe kena diskas details dgn speaker tu dan hrp2 Fahrin pun akan dtg jugak sbb kalu ade die maybe laaaa ramai yg  nak dtg. Walaupun aku rase kalu die xde pun, semua wanita perlu dgr ape yg nak disampaikan dlm ceramah tu. Tapi biasa la kan, kite x kan rase mende mcm ni penting, smpi laa kite dah terkena atau menyesal.

Hopefully, everything gonna be as planned dan ramai akan menyokong. The talk also give me more courage and strength to accept what ever had happen in my live. However its happen, just need to remember that Allah's love are more valuable from human beings...kita bukan hak siapa2 pun di dunia ni kecuali Allah. Dan kita perlu menjaga diri sendiri kerana itu adalah pinjaman dr Allah semata2...

Maklumat lanjut boleh layari laman web ini... http://www.prorev.my/

Friday, November 25, 2011

Keputusan yang di nanti

Dalam hati berkobar2 nak pergi ke UTP untuk pertama kalinyaaaa....mase tu jugak ade perasaan risau menantikan result blood & urine test. Nasib baik sepanjang perjalanan ke sana, xde rase sakit maybe syiok dan teruja nak pegi tempat baru.

Terima kasih kepada org kuat Alumni Kak Ayu & Pn Azurah sbb bagi peluang untuk jln2 cari pasal kat sane...

Mari terus melompat ke topik utama, sbbnyeee xde ape yg menarik laaa sgt sbb pegi pun pasal keje..meeting, borak2 then mkn, amik gambo....

On the way back to dpt 2 miskol from klinik marisa, dlm hati dah x tentu arah then call utk tny wat happen...and result dah kuar dan doktor mintak jumpe dgn die..dlm hati ni dah risau sambil berdoa supaya xde ape yg serius.. I mean maybe the test negatively for Tiroid and batu karang.

Smpi ke MMU tepat2 kul 5.30ptg, after check out trus pi klinik dan jumpe doktor, kalu tunggu lame2 haku jugak xleh nak tdo. Sib baik xde org dan trus jumpe doktor.

Syukur bile suspected penyakit tu sume negative, I means no Tiroid and Batu karang, for cancer plak die xleh nak detect sbb aku lahir tahun 84 so xde dpt imunisasi for hepatitis yg boleh kesan sel cancer, then die nasihatkan untuk ambil bile2 mase selama 3x injection...yang tu akan difikirkan sbb kena keluarkan duit sendiri kan..

Dan bile hati dah x risau psl 2 sakit tu, tp tibe2 doktor plak yg terkejut sbb tahap kolesterol was soooo HIGH..die pun x sangka umur mcm aku ni tahap kolesterol tinggi yang amat. the normal level is 2.6 tp aku punye 4.3...doktor ckp die xnak bg ubat turunkan kolesterol sbb aku masih mude, maybe ade keturunan sakit jantung (lum tny lg mak dgn ayah), tp rasenye mcm xde kot...

Then the best way I can do, kena bersenam selang sehari selama 40 minint, dan kena kontrol mkn seafood dan bergoreng...maybe all the simptons yang aku rase sebelum ni sbb injap jantung tak berapa luas, so its effects my health too..urrmm tp tu laaa nak jogging selang sehari risau plak sbb nanti kaki dan lutut yg stress...

Tu la kan, slalu sgt jaga hati org, rupenye jantung sendiri yg tak dijaga dgn baik...bile dah tau level kolesterol tinggi dah stat survey mcm2 info psl ni, rupenye aku yg aku risaukan selama ni mcm jd kat aku.....ye laaa bace paper slalu jerk org rebah mase main bola, jatuh mase berlari walaupun masih mude, tp sbb diorng smoking, so the effect lagi cepat, aku ni sbb tak merokok or minum a***...so dat kebarangkalian diserang stroke amat tipis, tp still jugak kena berhati2, sbb doktor pun mmg x sangka sgt2...

Ni plak dpt berita anak K Maz masuk hospital sbb stroke kecil...how come budak umur 11 thn dah bole kena stroke, masih aktif lg duk main lari2, tibe2 trus lemah...ini buat aku lagi risau ni...tp kena maintain cool sbb xnak stresskan jantung aku ni, xnak pk hal2 yg leh wat aku drp kena heart attack.

Supplementyang disyorkan plak product transfer factor, around 200++ sebulan, urrmm lmbt lg lerrr, cume yg mampu skang ni kontrol mkn je laaaa.....say bye bye to fast food and welcome oat, veggie....haaiiiii mmg xde rase nikmat nyeeee

Tapi perlu rase bersyukur sekurang2nyeee aku tak perlu wat operation or duduk hospital, kena jaga jantung sendiri jerk...

Monday, November 21, 2011

T or BK or none of them

Hohoho..pagi2 dah semangat gi klinik utk urine & blood test hrp2 result boleh dpt cepat dan boleh detect ape yg x kena dgn bdn nih.....

Dah 3 ari 3 mlm rase semcm, makin lama simptom2 tu dah ketara, setelah 3 ari tdo x lena harap2 dpt tdo lena mlm ni, cume ralat skit sbb doktor masih bagi ubat gastrik....pain killer pun xde, jgn laaa buat perangai lg mlm ni...rase nak menjerit pun ade

Semoga kesakitan ni tak serius sbb aku nak kena drive more than 500km alone this Saturday....have to be strong and give my level best to be IRONLADY

Kalau korang pun ade gelaja mcm ni better check jugak laaa.... 

Aku ade simpton2 utk penyakit pertama ni, rasa lemah badan, hilang selera makan, demam dan rasa sakit sebelah kanan badan sekitar bawah tulang rusuk akhir menjalar ke bahu kanan. Rasa sakit juga terasa di hempedu apabila menarik nafas. 

Dan penyakit kedua, simptom2nye degupan jantung bertambah, sentiasa berdebar-debar, gementar dan gelisah, terketar-ketar, penumpuan kurang, angin yang tidak menentu, suhu badan naik, tak tahan panas, rambut tidak kuat, sukar bernafas, turun berat badan walaupun selera naik, lemah...

So ape pun anggapan dan telahan, aku tetap kena tunggu result dr makmal.

 

Friday, November 18, 2011

Bertahanlah wahai badan

Biasanya org akan berdoa supaya hari Sabtu dan Ahad boleh dirasai lebih pjg drp hari2 biasa. But for me, at this moment, I'm hoping that Isnin tu sekelip mata je akan dtg, maybe xnak ari Sabtu dan Ahad (dlm minggu ni la) sebabnye aku xtau if aku dpt bertahan smpi ke hari Isnin...

Hopefully what I'm thinking and feeling right now its just assumptions...sbb doktor pun boleh gelak tgk muke aku yg cuak nih...hati dan perasaan x menentu nak tunggu hari Isnin ni, then need to count 2-3 days maybe a week to know the results....

I eager to know it as fast as I can...hopefully everything going well

Mesti ade yg duk berteka-teki, ape masalahnyeee.....actually aku pun x sure ape problemnye, so kena la tunggu smpi ari Isnin untuk wat urine dan blood test....because I'm suspecting and having symptoms of 2 diseases...

Semoga xde ape2yg serius laaaa.....

Friday, November 11, 2011

Full blast November

 Updated Laaaggiiii

Syukur Alhamdulillah kerana sepanjang hujung minggu bulan November ini hari-hari ku terisi dengan aktiviti yang dpt membuka mata dan minda ke arah yang lebih positif bersama keluarga, rakan sekerja, dan rakan2....

to be continued...


1st weekend - spend the long holiday with my lovely family (5 days)

2nd weekend - walkathon with my lovely friend

3rd weekend - brainstorm with OPS executives

4th weekend - attend my lovely friends' wedding @ Kuantan



For December, Selangor will have 2 days holiday for Monday (12th & 26th) .....hurmmm will be long weekend need to find something that dont make me feel boring for just staying at home do nothing.....

1st weekend - tunggu sedia (UC MAS event)

2nd weekend - photo shoot

3rd weekend - null

4th weekend - null


Any event that need volunteersss or part time job please contact me...hehehe

It doesnt show that I'm desperate but I have to make my life full of happiness and meaningful because I'm not sure how long I will can see this amazing world again.



Monday, October 31, 2011

Aku Insan Biasa

Everyday pray and telling myself that I have to be strong....I MUST..

Have to let go all the bad things that haunting me every single second

Ya Allah, jadikan aku hambaMu yang kuat dan tabah dalam menjalani kehidupan seharian.

Aku hanyalah insan biasa yang hanya memohon perlindungan dan kebahagian dunia akhirat dariMu...

Aku hanyalah insan yang lemah dan sekerdil2 hamba walaupun aku sedat setiap dugaan yang kau berikan adalah berada di dalam kemampuanku untuk menanggungnya....pada hakikatnyaaaa tersangat2laahh susah dan perlukan kekuatan yang amat tinggi.


Ya Allah, jika dugaan ini adalah untuk menebus segala dosa-dosaku sepanjang hidup ini, aku harus redha dan pasrah atas apa yang telah Engkau berikan padaku..

Semoga senyuman yang terukir dari bibir ini sama seperti senyuman di dalam hati, kerana hanya Engkau yang Maha Mengetahui

Tunjukkanlah aku jalan yang betul supaya aku dapat menempuh dugaan ini ke jalan yang diredai...

Aminnnn....


Friday, October 28, 2011

Cukuplah aku mencintaimu di dalam diam

Kalau kita sukakan seseorang,
jangan beritahu si dia.
Nanti Allah kurangkan rasa cinta padanya
Tapi luahkan pada Allah,
beritahulah Allah.
Allah Maha mengetahui siapa jodoh kita ..

Cintai Dia Dalam Diam,
Dari Kejauhan Dengan Kesederhanaan & Keikhlasan

Jika benar cinta itu kerana ALLAH maka biarkanlah ia mengalir mengikut aliran ALLAH kerana hakikatnya ia berhulu dari ALLAH maka ia pun berhilir hanya kepada ALLAH
"Dan segala sesuatu Kami ciptakan berpasang-pasangan supaya kamu mengingat kebesaran ALLAH."
(Adz Dzariyat : 49)

Tetapi jika kelemahan masih nyata dipelupuk mata maka bersabarlah, berdoalah & berpuasalah
"Dan janganlah kamu mendekati zina; sesungguhnya zina itu adalah satu perbuatan yang keji.
Dan suatu jalan yang buruk."
(Al Israa' : 32 )


Ketika kau mendambakan sebuah cinta sejati yang tak kunjung datang,
Allah SWT mempunyai Cinta dan Kasih yang lebih besar dari segalanya & Dia telah menciptakan sseorang yang akan menjadi pasangan hidupmu kelak.
Ketika kau merasa bahawa kau mencintai seseorang,
namun kau tahu cintamu tak terbalas
Allah SWT tahu apa yang ada di depanmu & Dia sedang mempersiapkan segala yang terbaik untukmu

Cukup cintai dalam diam
bukan kerana membenci hadirnya
tetapi menjaga kesuciannya
bukan kerana menghindari dunia
tetapi meraih syurga-NYA
bukan kerana lemah untuk menghadapinya
tetapi menguatkan jiwa dari godaan syaitan yang begitu halus & menyelusup

Cukup cintai dari kejauhan
kerana hadirmu tiada kan mampu menjauhkan dari ujian
kerana hadirmu hanya akan menggoyahkan iman dan ketenangan
kerana mungkin membawa kelalaian hati-hati yang terjaga

Cukup cintai dengan kesederhanaan
Memupuknya hanya akan menambah penderitaan
menumbuhkan harapan hanya akan membumbui kebahagiaan para syaitan

Cintailah dengan keikhlasan
Kerana tentu kisah Fatimah dan Ali Bin Abi Talib diingini oleh hati
tetapi sanggupkah jika semua berakhir seperti sejarah cinta Salman Al Farisi..??
".. boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu.
ALLAH mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui."
(Al Baqarah : 216 )


Jangan memberi harapan pada yang belum pasti,
kelak ada insan yang bakal dilukai,
Jangan menaruh harapan pada yang belum tentu dimiliki,
nanti hati yang kecewa sendiri.
Sebaliknya,
gantunglah segenap pengharapanmu kepada Yang Maha Memberi,
nescaya dirimu tak sesekali dizalimi,
kerana Dia mendengar pengharapanmu setiap kali & Dia menunaikannya dgn cara-Nya yang tersendiri

Cukup cintai dalam diam dari kejauhan dengan kesederhaan & keikhlasan
Kerana tiada yang tahu rencana Tuhan
mungkin saja rasa ini ujian yang akan melapuk atau membeku dengan perlahan

Kerana hati ini begitu mudah untuk dibolak-balikkan
serahkan rasa itu pada Yang Memberi dan Memilikinya
biarkan DIA yang mengatur semuanya hingga keindahan itu datang pada waktunya
"Barangsiapa yang menjaga kehormatan orang lain, pasti kehormatan dirinya akan terjaga."
(Umar Bin Khattab ra)


If you really love her, you won’t touch her.
Not even the slightest bit.
You’ll protect her dignity and sacredness as a muslimah.
Just hold her in your heart for a few more years ..
then you can do it the halal way


“Sesiapa sahaja yang memberi kerana Allah, menolak kerana Allah, mencintai kerana Allah,membenci kerana Allah & menikah kerana Allah, maka bererti ia telah sempurna imannya.”
(HR. Al-Hakim)


sumber : allahseeker.blogspot.com

Monday, October 24, 2011

Lelaki biskut dtg lagiii...

Nak berleter sket pasal lelaki biskut ni, aku pun x phm laaa nape nak main2kan perasaan aku....

Suke2 hati die nak sms, nak senyap pastu timbul balik...

Mase tenggelam tu ape die wat, then ape motif bile die timbul dan carik aku....

Kalau die call mmg aku xde mood nak angkat, rase sakit ati jerk kalu dgr sore tu...

Bile tak angkat leh tanye plak nape x angkat, then lmbt sket aku reply sms bgtau aku bz and will sms him bile dah free....die jwb "janji tau"....huh aku plak duk terpk psl plan die yg x penah show off tiap kali ajak aku kuarr...

Thats why laaaa aku xpenah suh laki janji ape2 kat aku...xnak berharap yg tinggi sgt nnt aku gak yg seksa. Pada aku ayat2 manis or kata tu x berapa penting kalu tak buat pun ape yg dicakapkan tu...

Nak ignore without feeling any guilty, how????

Sunday, October 16, 2011

Aku si miskin bandar


Petikan daripada akhbar Utusan Malaysia, 26/12/2009 – Wilayah Kota
RM3000 Ke Bawah Kategori Miskin Bandar – RMK 10
Kementerian Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar mencadangkan supaya mereka yang berpendapatan RM3,000 ke bawah dapat dikategorikan sebagai miskin bandar di bawah Rancangan Malaysia Kesepuluh (RMK10)

 
Huhuhu aku adalah salah seorang drp org miskin bandar tersebut....

Ape skills yang aku ade???Untuk memastikan org yg carik aku???Bagi aku duit byk2????

Nak keje sendiri perlukan modal dan semangat berani menanggung risiko...Am I dare??


Thursday, October 13, 2011

Syukur..

Happy to know that your are happy....

Thanks to Allah....I'm trying not to forget You and always pray for others happiness....

Saturday, October 8, 2011

Kecantikan Lelaki dan Kegagahan Wanita

Nak tahu di mana Kecantikan Lelaki?
Kecantikan seorang lelaki bukan kepada rupa fizikal tetapi pada murni
rohani. Lelaki yang cantik adalah:-

1) Lelaki yang mampu mengalirkan air mata untuk ingatan.
2) Lelaki yang sedia menerima segala teguran.
3) Lelaki yang memberi madu, setelah menerima racun.
4) Lelaki yang tenang dan lapang dada.
5) Lelaki yang baik sangka.
6) Lelaki yang tak pernah putus asa.

Dan di mana Kegagahan Wanita?
Kegagahan seorang wanita bukan kepada pejal otot badan, tetapi pada
kekuatan perasaan. Perempuan yang gagah adalah:-

1) Perempuan yang tahan menerima sebuah kehilangan.
2) Perempuan yang tidak takut pada kemiskinan.
3) Perempuan yang tabah menanggung kerinduan setelah ditinggalkan.
4) Perempuan yang tidak meminta-minta agar di penuhi segala keinginan.


sumber :-  http://akuislam.com

Monday, October 3, 2011

It's Me

Kalau cintakan seseorang, kita jangan beritahu si dia. nanti Allah kurangkan rasa cinta padanya dan Allah takkan bagi. Tapi luahkan pada Allah, beritahu Allah. Allah Maha Tahu jodoh kita siapa. He knows the best for us.
I'm preferred to be seen as imperfect person, rather than I'm know everything. Lets them know that I dont know nothing, rather than I'm 'good & smart'. I'm glad to be me even its hard for me.

Sunday, October 2, 2011

I love ME

Aku tidak ingin dipandang cantik oleh lelaki. Biarlah aku hanya cantik di matamu. Apalah gunanya aku menjadi idaman banyak lelaki sedangkan aku hanya boleh menjadi milikmu seorang. Aku tidak merasa bangga menjadi rebutan lelaki bahkan aku merasa terhina diperlakukan sebegitu seolah-olah aku ini barang yang boleh dimiliki sesuka hati.

Mencintai seseorang itu adalah hak kita, namun memiliki seseorang yang kita cintai tanpa ikatan sah dan halal itu bukan hak kita. Jangan pernah takut melepaskan sesuatu yang belum berhak kita miliki. Dia pasti akan kembali seandainya Allah menjadikan ia untuk kau miliki atau Allah akan menggantikan dengan yang jauh lebih baik. Jangan pernah takut kehilangan sesuatu yang BUKAN hak kita..

Berusaha, berdoa dan bertawakal, itulah yang sebaiknya. Jodoh, ajal, maut, pertemuan, semua Allah sudah aturkan sejak azali lagi. Yakinlah duhai hati.Allah menyayangimu.

(Ya Allah, aku berlindung kepadaMu dari kebimbangan dan kepiluan. Aku berlindung kepadaMu dari ketidakupayaan dan kelalaian. Aku berlindung kepadaMu dari perbuatan pengecut dan sifat kedekut. Dan aku mencari perlindungan dariMu daripada  hutang dan  penindasan manusia)

Wednesday, September 28, 2011

Cinta tiada sebab

Saya tidak mempunyai sebab untuk mencintai awak lagi. 
Adakah cinta memerlukan sebab? Tidak! 
Saya masih mencintai awak dulu, kini dan selamanya. 
Cinta tidak perlu ada sebab. Cinta lahir dari hati yang ikhlas. 
Saya terima awak seadanya. 
Kadangkala perkara tercantik dan terbaik di dunia tidak boleh dilihat dan dipegang. 
Namun begitu... ia boleh dirasai dalam hati.

Sunday, September 18, 2011

Harapan tinggal kenangan

Doaku agar kau kan selalu bahagia
Agar kau temui insan tulus menyayangimu
Lepaskanlah diriku kerna keredhaanmu
Bukan kerna dendam jua bukan kerna kau terpaksa

Ku tinggalkan memori bersamamu
Ku undur diri bersama harapan

Tidak kesampaian cinta kita
Ku bawa harapan ku pendam rahsia
Ku di kejauhan mendoakan
Agar kau bahagia tiada lagi duka

Daku rela mengundur diri
Ku pasti dikau kan fahami

Tiada penyesalan kasihku korbankan
Andai telah tertulis ku terima ini bukannya ku pinta
Oh pergilah dikau diiringi keikhlasanku,
Cuma pengalaman mengisi kekosongan mimpiku

Sunday, September 11, 2011

Ciri-ciri Wanita Solehah...

Tidak banyak syarat yang dikenakan oleh Islam untuk seseorang wanita menerima gelaran solehah, dan seterusnya menerima pahala syurga yang penuh kenikmatan dari Allah s.w.t.

Mereka hanya perlu memenuhi 2 syarat iaitu :
1. Taat kepada Allah dan Rasul-Nya
2. Taat kepada suami

Perincian dari dua syarat di atas adalah sebagai berikut :
1. Taat kepada Allah dan Rasul-Nya
Bagaimana yang dikatakan taat kepada Allah s.w.t. ?
- Mencintai Allah s.w.t. dan Rasulullah s.a.w. melebihi dari segala-galanya.
- Wajib menutup aurat
- Tidak berhias dan berperangai seperti wanita jahiliah
- Tidak bermusafir atau bersama dengan lelaki dewasa kecuali ada mahram bersamanya
- Sering membantu lelaki dalam perkara kebenaran, kebajikan dan taqwa
- Berbuat baik kepada ibu & bapa
- Sentiasa bersedekah baik dalam keadaan susah ataupun senang
- Tidak berkhalwat dengan lelaki dewasa
- Bersikap baik terhadap tetangga
2. Taat kepada suami
- Memelihara kewajipan terhadap suami
- Sentiasa menyenangkan suami
- Menjaga kehormatan diri dan harta suaminya selama suami tiada di rumah
- Tidak bermasam muka di hadapan suami
- Tidak menolak ajakan suami untuk tidur
- Tidak keluar tanpa izin suami
- Tidak meninggikan suara melebihi suara suami
- Tidak membantah suaminya dalam kebenaran
- Tidak menerima tamu yang dibenci suaminya
- Sentiasa memelihara diri, kebersihan & kecantikannya serta rumah tangga

Faktor Yang Merendahkan Martabat Wanita
Sebenarnya puncak rendahnya martabat wanita adalah dari faktor dalaman. Bukanlah faktor luaran atau yang berbentuk material sebagaimana yang digembar-gemburkan oleh para pejuang hak-hak palsu wanita.
Faktor-faktor tersebut ialah:
1) Lupa mengingat Allah.
Kerana terlalu sibuk dengan tugas dan kegiatan luar atau memelihara anak-anak, maka tidak hairanlah jika banyak wanita yang tidak menyedari bahawa dirinya telah lalai dari mengingat Allah. Dan saat kelalaian ini pada hakikatnya merupakan saat yang paling berbahaya bagi diri mereka, di mana syaitan akan mengarahkan hawa nafsu agar memainkan peranannya.
Firman Allah s.w.t. di dalam surah al-Jathiah, ayat 23: ertinya:
" Maka sudahkah kamu melihat orang yang menjadikan hawa nafsunya sebagai Tuhannya dan Allah membiarkannya sesat berdasarkan ilmunya. Dan Allah telah mengunci mati pendengaran dan hatinya dan meletakkan tutupan atas penglihatannya."
Sabda Rasulullah s.a.w.: ertinya:
"Tidak sempurna iman seseorang dari kamu, sehingga dia merasa cenderung kepada apa yang telah aku sampaikan." (Riwayat Tarmizi)
Mengingati Allah s.w.t. bukan saja dengan berzikir, tetapi termasuklah menghadiri majlis-majlis ilmu.
2) Mudah tertipu dengan keindahan dunia.
Keindahan dunia dan kemewahannya memang banyak menjebak wanita ke perangkapnya. Bukan itu saja, malahan syaitan dengan mudah memperalatkannya untuk menarik kaum lelaki agar sama-sama bergelumang dengan dosa dan noda. Tidak sedikit yang sanggup durhaka kepada Allah s.w.t. hanya kerana kenikmatan dunia yang terlalu sedikit.
Firman Allah s.w.t. di dalam surah al-An'am: ertinya:
" Dan tidaklah penghidupan dunia ini melainkan permainan dan kelalaian dan sesungguhnya negeri akhirat itu lebih baik bagi orang-orang yang bertakwa, oleh kerana itu tidakkah kamu berfikir."
3) Mudah terpedaya dengan syahwat.
4) Lemah iman.
5) Bersikap suka menunjuk-nunjuk.

p/s : Sesungguhbya, aku masih belum mampu menjadi wanita solehah, tetapi akan cuba sebaik mungkin untuk menjadi yang terbaik buat ibu dan bapaku.....

sumber : iluvislam.com

Friday, September 9, 2011

Beribu Sesalan

Setelah cinta pergi
Ku mengusung duka ini diiringi
Kisah janji dimungkiri lagi

Sia-sia ku
Mencintaimu
Setia padamu
Percayakanmu

Sebak dadaku
Retak hatiku
Luka jiwaku
Dihiris pilu

Tuesday, August 23, 2011

Ya Allah

Alhamdulillah, Allah masih menyayangi hambaNya tidak kira apa dosa dan salah yang penah kita lakukan sebelum ini.

Syukur kerana aku masih dapat bertahan sehingga ke saat ini, walaupun kadangkala terpaksa berpura-pura yang aku sangat kuat dan hati tidak menangis.

Harapnya semoga hati ini akan terus tabah dan berubah menjadi lebih baik dr yang sebelumnya.

Sesungguhnya aku hanyalah seorang umatNya yang lemah dan hanya berserah kepadaNya untuk setiap yang berlaku

Semoga masa yang ada ini, dpt aku gantikan dgn mengingatiMu dan mencintai Umi, Ayah dan adik-adik...

Selama masa yang ada, selagi hati belum terubat, aku harap ini menjadi yang terakhir dan semoga masa depan memberikan aku sinar kebahagiaan yang lebih baik.

Ya Allah, kau temukanlah aku dgn insan yang dapat berkongsi perasaan dan hidupnya dgn aku, dan menerima aku seadanyaaa....

Friday, August 19, 2011

Supposed to be happy

I'm supposed to be happy coz that I always wanted. But deep inside my tiny and fragile heart, I didnt taught it will be like this. The 1st ever no long distance relationship and it last long.

How I can be that strong?How can I control my heart, mind and body....

I know, what ever we do, we have to ask from HIM, so that we always be in His bless...

Cant continue this post at this moment........

Tuesday, August 16, 2011

Rindu dia

Ya Allah, Aku rindu dia....

Ya Allah tolong aku, tolong jaga dia...

Aku sayang dia..